Piaţa globală de print este una extrem de importantă, care, conform analiştilor, la începutul lui 2018 valora peste 900 mld. de dolari. Amploarea acestui segment se datorează în primul rând creşterii consumului şi, implicit, a cererii de etichete şi tot ce înseamnă packaging.
Chiar dacă în ultimii ani s-a manifestat mai puţin interes pentru broşuri, cataloage şi flyere promoţionale, domeniul imprimării nu a avut de suferit. Principala cauză a scăderii cererii pentru aceste produse se datorează procesului de digitalizare a industriei, deci companiile preferă să îşi facă cunoscute produsele şi serviciile prin intermediul canalelor digitale. Totuşi în ciuda orientării industriei către online, cererea în industria imprimării a crescut, orientându-se către segmentele de etichete şi ambalaje!
Tendinţa de creştere s-a observat şi în România, domeniile de etichetare şi packaging cunoscând o evoluţie deosebită, şi odată cu aceasta s-au dezvoltat şi noi tehnologii de printare. Se manifestă o atenţie sporită pentru calitate şi diversitate. Principalele companii din industrie acordă mai multă atenţie materialelor printate dar şi elementelor care generează opinii la interacţiunea produselor cu clienţii.
Toate aceste tendinţe au determinat apariţia unor modificări importante în industria de tipărire, ce favorizează folosirea unor echipamente tehnologice variate, dar şi a unor metode mai puţin convenţionale, menite să atragă atenţia şi să îmbunătăţească experienta clienţilor la interacţiunea cu brandurile respective.
Dacă principalele trenduri sunt axate pe satisfacerea clienţilor şi perfecţionarea metodelor de producţie, nu sunt lăsate deoparte nici elementele legate de flexibilitate şi durabilitate pentru a genera produse imprimate atrăgătoare şi rezistente în timp.
Cum era digitală influenţează direct şi segmentul imprimării, apar şi noi oportunităţi în acest domeniu. Iată care sunt principalele tendinţe, remarcate de specialişti.
Biopolimerii şi componentele verzi asigură calitatea ridicată a printului însă vin şi cu soluţii legate de protejarea mediului. Implementând aceste elemente se acordă mai multă atenţie proceselor de reciclare şi biodegradare. Sunt preferate materiile prime bio, precum acidul polilactic, un compus obţinut din resurse regenerabile, precum trestia de zahăr şi amidon de porumb.
Folosirea materialelor reciclabile pentru imprimare nu este o soluţie chiar nouă, însă este una ce a luat amploare în acest an. Atât hârtia cât şi materiale folosite în industria imprimării rezultate prin reciclare sunt preferate în detrimentul celor obţinute din alte tipuri de materie primă.
Statisticile au arătat că piaţa de print este dominată de producătorii care îmbunătăţesc tehnologia pe bază de cerneală, în detrimentul celor care oferă mai multe soluţii pentru imprimante laser. Conform unor studii realizate de GfK Temax, consumatorii preferă imprimantele cu cerneală şi sisteme CISS în defavoarea celor cu laser, chiar dacă preţul celor din urmă este de ceva vreme în scădere.
Din raportul generat de GfK Temax în România, imprimantele multifuncţionale Epson au fost cele mai apreciate, cifra vânzărilor crescând cu 20% faţă de anul precedent. La nivel global se remarcă o creşterea a vânzărilor de apărate cu dispozitive de cerneală EcoTank, care scad cu 40% costul de producţie a printurilor.
Analiştii din domeniu au observat, la nivel internaţional şi naţional o cerere crescută pentru printuri cu specificaţii foarte variate, ce pun la încercare chiar şi cele mai creative minţi din domeniul copywriting-ului. Proiectele iniţiate atât de companiile mari cât şi de cele mici sunt mai nișate, orientate către înţelegerea produsului de client, deci detaliile menţionate pe etichete sunt mai bine organizate, mai uşor de citiţi şi de înţeles.
Indiferent de domeniu de activitate se pune accent pe calitate! Fie că vine vorba de fotografii, imagini, text simplu, etichete sau packaging calitatea este pe primul loc. Pentru a îmbunătăţi calitatea producătorii au îmbunătăţit tehnologiile integrate pe dispozitivele lansate pe piaţă, fapt ce oferă posibilitate obţinerii unor rezultate excepţionale, chiar şi cu resurse minime.